Guru Nanak

Läser just nu en bok om sikhism. Om man ska leva ihop med en människa måste man åtminstone veta grunderna om den personens religion. Så det är de studierna jag börjar nu. Wicca ser ju dessutom studier av andra religioner som något bra (inte en självklarhet i andra religioner).

För er som inte vet något alls om Sikhism: Religionen begynnade för ungefär 500 år sedan i landsdelen Punjab i Indien. Det är också där den har sitt starkaste fäste ännu idag. Teorin bygger på lärdomarna från 9 gurus.

Jag har bara läst om den första gurun - Guru Nanak - och jag måste säga att jag är positivt överraskad. En hel del han sagt och lärt ut är så nära min egen övertygelse.
 - Religiösa regelverk står mellan Gud och individen.
 - Alla människor är lika värda oavsett kast (klass) och kön.

Min älskling är alltså inte ute och cyklar helt och hållet... (Min pojkvän är född och uppvuxen i Indien och sikh.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0